Wie een papieren editie van URBNTR heeft doorgebladerd, is deze illustratie vast nog niet vergeten. Een illustratie van de hand van Eline Jetten, die ze speciaal voor het magazine maakte. Naast tekenaar is ze ook model. En dat levert soms aardig goede inspiratie op voor een nieuw werk.
IMPERFECTIE
Met een moeder die ook tekenaar is maakte Eline al vroeg kennis met tekenen en schilderen. “Zij heeft wel veel realistischer leren tekenen dan ik. Op de academie kreeg ze veel meer les in modeltekenen en anatomie. Als ik een illustratie naar mijn moeder stuur en het handje klopt niet, dan gaat ze er gelijk mee aan de slag, haha. Terwijl ik het ‘imperfect’ wel leuk vond”, vertelt Eline. Ziet ze dan ook veel gelijkenissen? Eline: “Je ziet aan de stijl dat mijn moeder in een andere tijd is opgeleid. En natuurlijk pre Photoshop, scannen en full colour. Mijn moeder tekende wel voornamelijk vrouwen en mode, dus qua onderwerp lijkt het zeker op elkaar.”
“Ik heb een voorkeur voor mensen en dan met name vrouwelijke gezichten. Daarnaast ben ik dol op het tekenen van vissen en vogels, omdat er zoveel eenvoud in de vorm zit maar toch ook karakter. Mijn stijl is redelijk volwassen, maar niet gelikt. Ik houd ervan om er nog wel kleine foutjes in te laten, mits ze iets toevoegen. Blauwe plekken op benen of sproetjes en moedervlekken, asymmetrie. Dingen die de tekeningen menselijker maken en minder perfect.”
“Momenteel ben ik bezig met een geïllustreerd verslag van de bizarre situaties die je als model tegenkomt bij castings. Ik probeer de juiste vorm ervoor te vinden en een mogelijke afnemer. Ze worden vrij rauw en cynisch, dus ik hoop dat er een publiek voor is!
PHOTOSHOP
“Ondanks dat ik foutjes wel fijn vind, ben ik toch redelijk perfectionistisch. Als ik niet blij ben met een onderdeel, dan teken ik het opnieuw, scan ik het en plaats ik het over ‘de fout’. Scannen vind ik heel fijn, omdat je daarmee een tussenstap vast kunt leggen en het daarna niet meer uit maakt of je het verpest.”
En tot slot nog even terug naar de illustratie voor URBNTR. Want wat was precies de gedachte erachter? Eline: “Ik werk niet vaak in zwart wit, dus dat was een uitdaging! Ik ben uitgegaan van de titel Urban/Nature en wilde stad en natuur samen brengen. En hoe kan dat beter dan met vogels! De inspiratie voor het beeld zelf kwam van de Hitchcock film The Birds en van jullie foto’s voor het blad”.